Mobil kommunikation

T5-app

 

Syftet med mobil kommunikation är att effektivisera Flexilasts och delägarnas verksamhet och fortsätta arbetet med att vara ett ledande företag inom vårt verksamhetsområde med hjälp av den senaste och mest effektiva tekniken.

Här nedan finns information om hur du kommer igång med T5-appen.

Läs igenom alla installationsstegen innan du installerar appen. Appen fungerar bara på Androidenheter med Androidversion 8 eller högre. OBS! Har du redan appen installerad gå till punkt 6 för att skapa ett konto.

1. Ladda ner installationsfilen till enheten genom att klicka här (Tips! Kopiera företagsnyckeln under punkt 4 så är den bara att klistra in den när den efterfrågas under installationen).
2. Den nerladdade filen heter app-release.apk. Starta installationen genom att trycka på Öppna sidan om filnamnet.  (Godkänn okända källor om installationen frågar efter detta och tryck på ”bakåtpilen” uppe till vänster.)
3. När appen är installerad tryck Öppna.
4. Ange företagsnyckel 22428123. (Om inte fältet med företagsnyckel visas se fliken Vanliga frågor nedan för åtgärd.)
5. Tryck ”bakåtpilen” uppe till vänster för att komma till inloggningsskärmen.
6. Ange en e-postadress* och ett lösenord. (E-postadressen behöver inte finnas utan man kan ange valfri adress. Lösenordet måste bestå av minst sex tecken.)
7. Kryssa i rutan Kom ihåg mig.
8. Tryck Skapa konto.
9. Skicka den valda e-postadressen samt vilka resurser (enhetsnummer) du ska ha tillgång till mattias.brummer@flexilast.se.
10. Du får besked via SMS när du är registrerad i systemet och kan logga in i appen.
11. Starta appen och ange din valda e-postadress samt lösenord.
12. Tryck Logga in.
13. Välj resurs genom att trycka på Saknar koppling till resurs.
14. T5-appen kommer att fråga Vill du ge T5 åtkomst till enhetens plats?. Välj inte alternativet Neka då kommer inte appen att fungera som den ska.

OBS! Innan man kan välja resurs i appen måste punkt 9 utföras och bekräftas.

*För att kunna återställa ett lösenordet så måste e-postadressen finnas. Återställningsmailet skickas per automatik till kontoadressen. Om inte adressen finns så måste ett nytt konto skapas.

Instruktioner som PDF-dokument

Instruktioner av T5-app

Orderexempel T5-app

 

Videopresentation (videoklippets längd inom parantes)

Kontrollera Androidversion (1:10)

Installation av appen

Hemmenyn
– Arkiverade order
Dag-/nattfärger (0:48)
– Visa orderlista
Välja resurs (1:51)

Ordersammanfattning, visar hur order presenteras i orderlistan. (4:59)
– Dölj/Arkivera utförda eller makulerade order
Skapa en ny order utifrån en ordermall (4:12)
Sortera order i orderlistan (1:28)
– Sök order
– Visa kompakt vy

Orderhantering, går igenom vilken information det finns på ordern och vad man kan redigera. (9:11)
– Lägg till en artikel
– Lägg till ett material
– Lägg till ett tillägg
– Rapportera avvikelse
– Signera order
– Skanna dokument med kameran
– Skapa en kopia av en befintlig order
– Ta en bild med kameran

Ändra status (1:49)

Fråga Svar
1. Varför kan jag inte att ändra status på en order? Behörigheterna för appen behöver vara satta att tillåta minst Plats. Även kamera behöver vara tillåtet för att kunna använda alla funktioner i appen.
1. Öppna inställningar på mobiltelefonen/surfplattan
2. Gå till Appar
3. Välj appen T5
4. Gå in på Behörigheter
5. Tryck på Plats/Kamera och välj Tillåt
6. Klart
2. Varför visas inget fält att ange företagsnyckel vid installation? 1. Öppna inställningar på mobiltelefonen/surfplattan
2. Gå till Appar
3. Välj appen T5
4. Gå in på Lagring
5. Tryck på Rensa data och sedan OK
6. Starta T5-appen igen och ange företagsnyckel 22428123
3. Varför visas ”Ej ansluten till företag”? Företagsnyckeln är inte angiven i appen. Se svar på fråga 2 för åtgärd.
4. Kan man ha ett konto för flera chaufförer och resurser? Det går bra att använda samma konto för flera chaufförer och resurser. Man bör dock tänka på följande:
– Det går inte att spärra en enskild chaufför från att logga in.
– Om ett konto måste återställas så påverkas alla chaufförer.
5. Varför försvinner inte utförda/makulerade order från orderöversikten? Utförda/makulerade order försvinner per automatik utan måste ”tas bort” manuellt. Det finns två sätt att göra detta på:
1. Långklicka på ordern och välj Arkivera för att arkivera order en och en.
2. För att arkivera flera order samtidigt så tryck på de tre prickarna uppe till höger och välj Arkivera avslutade orders. Dagens datum föreslås som sista dag för vilka order ska arkiveras. Tryck på bocken för att arkivera.

Här nedan presenteras de önskemål på T5-appen som har hög prioritet och bör åtgärdas. När de är åtgärdade presenteras det under rubriken Versionsförändringar.

ID Rubrik Beskrivning Status
269 Positionering i minimerat läge När appen är startad men inte aktiv så hämtas ingen position. Ny
268 Ändra utförd order Möjlighet att i appen ändra en utförd order fram tills dess att ordern får status Prissatt. Ny
262 Visa artikel från generell prislista När man väljer ny artikel i appen så visas artiklar från kundknutna prislistor. De generella prislistorna visas inte vilket hade varit bra för de kunder som saknar avtal.
Vi har valt att inga artiklar utöver de med avtal ska visas. Har man inget avtal så visas inga artiklar i dagsläget.
Ny
258 Avisering i minimerat läge När appen är startad men inte aktiv får man ingen avisering om ny order eller olästa förändringar på en order. Går man in på appen får man ingen indikation på oläst order utan ser det först i orderlistan. Ny
30 Visa vid ny order Visa över hela skärmen när ny order anländer oavsett var man är i appen. Möjlighet att välja att läsa order nu eller senare. Under utveckling

Ändringslogg för respektive version av T5-appen.

9.42
– Meddelanden visas nu med korrekt antal.
– Aktuell position visas på kartan med en cirkel som indikerar positionens noggrannhet.
– Vid skapandet av nytt tillägg kan nu fälten redigeras.
– Det går nu att skanna flera fraktsedlar till fraktsedelsfältet.
– När man klickar på ett antal-fält så markeras nu det värde som ligger i fältet.
– Nu visas endast de tillägg som tillhör verksamheten på ordern vid registrering av nytt tillägg.

9.30
– Buggrättning med att viss text hade ändrats till siffror istället.

9.29
– Problemet med att byta språk är löst.

9.28
– Sorteringsordning av order är ändrad så att bl.a. olästa order hamnar överst.
– De olika alternativen för att skapa order är nu behörighetsanpassat.

Praktiska frågor (t.ex. orderregistrering, återrapportering)
Fredrik Nilsson
Gruppchef Bygg & Entreprenad
fredrik.nilsson@flexilast.se
+46 41368224

Göran Jönsson
Gruppchef Modul
goran.jonsson@flexilast.se
+46 45184652

Johan Jeppsson
Gruppchef Kran & Special
johan.jeppsson@flexilast.se
+46 41368207

Lars Hansson
Gruppchef Industri & Handel
lars.hansson@flexilast.se
+46 41368205

Linda Nordqvist
Gruppchef Livsmedel & Jordbruk
linda.nordqvist@flexilast.se
+46 41368206

Mats Jeppsson
Gruppchef Miljö
mats.jeppsson@flexilast.se
+46 45184657

Tekniska frågor (t.ex. installation, funktioner)
Mattias Brummer
IT-ansvarig
mattias.brummer@flexilast.se
+46 41368212

Övergripande frågor (t.ex. krav på användande)
Helena Svenson
IT-chef
helena.svenson@flexilast.se
+46 451384662


Fjärrsupport
TeamViewer QuickSupport är ett program för att kunna fjärrstyra en mobiltelefon/surfplatta. Tryck på ikonen nedan ”Download QuickSupport” för att ladda ner programmet. Efter installation uppge det ID-nummer som visas för den som ska utföra supporten.


1. Ladda ner TeamViewer QuickSupport genom att trycka på ikonen ovan.
2. Tryck på Installera.
3. Tryck på Öppna när installationen är klar.
4. Tryck på Godkänn och fortsätt.
5. Scrolla längst till höger och tryck på Slutfört.
6. Om sekretesspolicy för Samsung Knox visas, tryck Nästa.
7. Uppge ID-numret som visas för den som ska fjärrstyra.
8. Tryck Tillåt på frågan Tillåt fjärrsupport.
9. Tryck på antingen När du använder appen eller Bara den här gången på frågan om åtkomst till enhetens plats.